Ráfky na zapletená kola nabízíme v galuskovém nebo plášťovém provedení. Nabízíme i karbonové ráfky pro gravel biky a disková 29″ MTB kola.

Všechny ráfky jsou z karbonu Toray T700 + T800. Pohledová vrstva je buď z pleteniny 3K nebo z jednosměrného UD karbonu.

Dosažení rovnováhy mezi nízkou hmotností a kvalitou.

Karbonový ráfek se tvoří vrstvami karbonové pleteniny, položené v různých úhlech. Čím více vrstev vložíme do ráfku, tím se stává pevnější, současně se zvyšuje hmotnost. Takže musíme najít rovnováhu mezi nízkou hmotností a pevností. Po testování mnoha prototypů s různým počtem vrstev, jsme našli rovnováhu. Používáme ráfky dost pevné na to, aby zvládly zatížení  300kg, ale jejich hmotnost se stále drží v rozmezí 290 – 390g v galuskovém provedení.

Ráfky se pečou z uhlíkových vláken Toray. Tento japonský výrobce je schopen dodávat stabilní kvalitu, která je dobře známá i v leteckém průmyslu.  Všechny naše ráfky jsou  pevné a trvanlivé díky jejich T700SC karbonu.  Ačkoli  ceny Toray jsou téměř 2x až 3x větší než z Tchaj-wanu nebo Číny, porovnání odolnosti a tuhosti, které přináší, určitě stojí za to.

Struktura ráfku

blankKarbon jako materiál je 8x pevnější než ocel stejné hmotnosti, ale není tak dobrý v pohlcování nárazů. Proto skládáme 6 vrstev uhlíkového materiálu v různých úhlech, aby finální ráfek byl odolný proti všem nárazům.

Otvor pro paprsky ve spodní části ráfků přenáší tah z drátů do ráfku. Proto se používá 35 vrstev karbonu se zesílením v oblasti niplí o dalších 12 vrstev, při tl. 5mm, aby se zamezilo vytržení niple.

 

Brzdný povrch

Grafenová brzdná plocha

Karbonové vlákno si velmi dobře poradí se silovým působením, ale ztrácí své vlastnosti při vysokých teplotách. Pokud chceme zajistit plynulé brzdění, musíme zvýšit teplotní odolnost ráfku.  Dříve se k tomu používal basaltový materiál na brzdnou dráhu. Tím se zlepšoval se odvod tepla. Při teplotách na brzdné ploše nad 210°C však často docházelo k porušení basaltové plochy a vybočení patky ráfku.  Nové typy ráfků s šíří 24mm mají zvýšenou teplotní odolnost při brždění až na  250-260°C díky unikátnímu karbonovému prepregu s pryskyřicí s bodem tání více jak 240°C. Pro vyšší účinnost při brždění a lepší odvod tepla, jsou brzdné plochy ráfků opatřeny grafenovu plochou.

 

Šíře ráfku

V počátku jsme dováželi karbonové ráfky s šířkou ráfku 21mm. V polovině roku 2012 jsme dovezli vzorky ráfků s šíří 23mm.

Vedla nás k tomu kampaň velkých značek, kde se řeší lepší aerodynamika a lepší jízdní vlastnosti. Také jsme se „podívali“ na kola Protour závodníků a zjistili, že většina profíků vozí galusky o šíři 25mm. Také praktické testy v laboratoři boří mýty o super rychlých 19mm galuskách s tlakem 15 barů. Tyto galusky je možno použít pouze na dráze nebo absolutně hladkém asfaltu. Na klasické silnici kolo ztrácí kontakt, tím i přenášený výkon a je nestabilní. A to se ani nebavíme o značném nepohodlí.

blankTaké nebezpečí „cvaknutí“ ráfku je u širší gumy menší i při menším tlaku.

Odvalování u užší pneumatiky (obr. vlevo) je horší než u širší gumy (obr. vpravo).

Zde vidíte stabilitu širší pneumatiky na užším ráfku
(obr. vpravo) a širším ráfku (obr. vlevo). Je patrné, že při náklonu 20° působí na pneumatiku na úzkém ráfku síly mimo osu, a může dojít ke stržení z ráfku.

 

blankToto vše nás vedlo k rozhodnutí zaplétat  karbonová kola Spinollo na blankráfcích šíře 23mm. Při přechodu na nového dodavatele ráfků NEXTIE, používáme silniční ráfky o šíři 25mm a v plášťovém bezdušovém provedení o šíři 26mm. U ráfků pro gravel biky mají diskové ráfky šíři 27mm. U MTB 29ER kol je vnější šíře ráfků 34mm a vnitřní 28mm.

Samozřejmě vše má své pro i proti. Nové 25mm ráfky jsou v průměru o 20-40g těžší. Ale stále plníme svůj limit max 1 390g pro galusková kola s ráfky s 50mm profilem.

O specifických problémech a konstrukci plášťových karbonových ráfků píšeme ZDE!